
نتايج بررسيها نشان ميدهد: وقتي والدين به طور عادت در وعدههاي منظم با نوجوانانشان غذا ميخورند احتمال اين كه فرزندانشان در سنين بالاتر به سيگار و مواد مخدر گرايش پيدا كنند، بسيار كمتر است.
در اين پژوهش، دانشمندان خاطرنشان كردند كه وقتي خانوادهها پنج وعده يا بيشتر در هر هفته با همديگر غذا ميخورند، مزاياي فراواني متوجه آنها و بويژه فرزندانشان ميشود.
اين تحقيقات هم چنين نشان داد كه 60 درصد از شركت كنندگان در پژوهش اين شيوه غذا خوردن را دنبال ميكنند.
مارلا ايزن برگ پژوهشگر اصلي بخش سلامت و طب نوجوانان در دانشگاه مينسوتا دراين باره گفت: 60 درصد از خانوادههايي كه با هم غذا ميخوردند تقريبا به لحاظ تاثير اين كار روي دانش آموزان نوجوان، همان بازدهي را داشتند كه انتظار ميرفت.
وي افزود: مطالعات نشان داد درصد مصرف مواد مخدر و كشيدن سيگار در بين محصلاني كه با خانواده و دور هم عصرانه و ساير وعدههاي غذايي را صرف ميكنند به ميزان قابل توجهي پايينتر است چون با وجود برنامههاي خانوادگي احتمال فعاليتهاي پس از مدرسه و داشتن زمان آزاد بيشتر در خارج از منزل كاهش پيدا ميكند.
نتايج اين پژوهش در مجله «سلامت نوجوان» منتشر شده است.
اين تيم تحقيقاتي اطلاعات بدست آمده از 806 نوجوان اهل مينسوتا را مورد آزمايش قرار دادند كه 5/45 درصد آنها پسر و 6/54 درصد آنها دختر بودند.
آنها ابتدا اين نوجوانان را در مدرسه در سالهاي 1998 تا 1999 مورد بررسي قرار دادند و بعد درباره دفعاتي كه طي هفته قبل با خانواده غذا خوردند و نيز درباره ميزان مصرف ماري جوآنا، سيگار و الكل از آنها سوالاتي كردند. پژوهشگران پنج سال بعد اين تحقيق را از طريق پست دنبال كردند.
البته لازم به تذكر است كه اين ارتباط در بين نوجوانان پسر بسيار ضعيف بوده اما در بين دختران نتايج قابل ملاحظهاي داشته است. |