
پژوهشگران در بررسيهاي جديد خود دريافتهاند كه مصرف روزانه سير در كاهش فشار خون نقش بسزايي دارد.
اين محققان ميگويند؛ آنچه بيشتر شگفتي آنها را برانگيخته اين است كه سير در اين زمينه با تاثيري معجزه آسا ميتواند به اندازه يك دارو موثر و مفيد باشد.
اين كشف تازه بدان معني است كه در دسترس بودن مكملهاي سير به صورت تجويز بدون نياز به نسخه پزشك ميتواند به نجات جان عده زيادي از بيماران كمك كند.
تحقيقات نشان ميدهد كه فشار خون بالا عامل حداقل 40 درصد از 150 هزار مورد بروز سكته مغزي در سال و دهها هزار مورد حمله قلبي است.
اما در اين تحقيقات تازه معلوم شد؛ افرادي كه گرفتار فشار خون بالا هستند از زماني كه به طور روزانه و به مدت پنج ماه متوالي از مكملهاي سير استفاده كردند فشار خون آنها به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا كرد.
به گفته محققان؛ حتي در برخي از موارد اين كاهش فشار خون در بيماران به اندازه استفاده از داروهايي چون «متوقف كنندههاي بتا» و «بازدارندههاي ACE» تاثير گزار بوده است.
اما پژوهشگران هنوز مطمئن نيستند كه آيا مصرف مكملهاي سير اگر طي سالهاي زياد صورت گيرد باز هم ميتواند همين تاثير را داشته باشد؟ آنها هم اكنون در تلاش براي كشف پاسخ اين سوال هستند تا مطمئن شوند كه آيا از اين گياه ميتوانند بعنوان داروي تجويزي براي سالهاي متمادي استفاده كنند.
دكتر تيم چيكو، متخصص قلب و عضو هيات علمي مركز ژنتيك رشد و بيوپزشكي در دانشگاه شيفلد دراين باره ميگويد: من تصور ميكنم كه اين تحقيقات به دليل نشان دادن تاثير فوق العاده سير در كاهش فشار خون بسيار جالب هستند. در اين پژوهش معلوم شد كه تاثير سير جزئي و پيش پا افتاده نبوده بلكه ميتواند با داروهاي كاهش فشار خون برابري كند.
به علاوه آنچه بيشتر حائز اهميت است اين است كه مصرف سير در كنار ساير فاكتورهاي مربوط به نحوه زندگي مانند كمتر خوردن گوشت قرمز، مصرف كمتر نمك و ورزش بيشتر و حتي ادامه مصرف داروهاي فشار خوني، اثر سوء يا آسيبي در پي نخواهد داشت.
|