سه شنبه 19 خرداد 1405

 
 
     
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آگهي درهموطن 
اخبار در موبايل 
آرشيو روزنامه 
تماس با ما 

اخبار داخلی تغذيه شيرمادر ضريب هوشي کودکان را تا10واحد افزايش مي‌دهد

 
 

سلامت نیوز , سه شنبه 9 مهر 1387

شيرمادر ضريب هوشي کودکان را تا10واحد افزايش مي‌دهد

 
 

افزايش تعداد سلول‌هاي مغزي در دوران جنيني و طي 5 تا 6 ماه بعد از تولد بوده و در اين زمان تنها تغذيه انحصاري با شير مادر در 4 تا 6ماه پس از تولد اين نياز را تامين میکند .

هر سال ‌١٢ ميليون کودک در سطح جهان تلف مي‌شوند که هفت ميليون از اين مرگ و ميرها با جانشين کردن شير مادر به جاي شير خشک قابل پيشگيري است.
ليلا صادق‌مقدم، کارشناس ارشد آموزش پرستاري و عضو هيات علمي دانشکده علوم پزشکي گناباد در پژوهشي تحت عنوان «عوامل بازدارنده شيردهي انحصاري به شيرخواران صفر تا شش ماه در شهر گناباد» كه در کنگره سراسري تغذيه نوزادان و کودکان در مشهد ارائه شد، آورده است: سريع‌ترين افزايش تعداد سلول‌هاي مغزي در دوران جنيني و طي پنج تا شش ماه بعد از تولد بوده و در اين زمان تنها تغذيه انحصاري با شير مادر در چهار تا شش ماه پس از تولد مي‌تواند اين نياز را به خوبي تامين کند زيرا شير مادر تنها دارويي است که ضريب هوشي کودکان را تا ‌١٠ واحد افزايش مي‌دهد.
در اين پژوهش توصيفي تحليلي تعداد ‌١٩٠ مادر مراجعه کننده به مراکز بهداشتي درماني شهر گناباد مورد بررسي قرار گرفتند. اطلاعات از طريق يک پرسش‌نامه سه قسمتي که دو قسمت آن مربوط به عوامل دموگرافيک مادر و نوزاد و يک قسمت مربوط به عوامل بازدارنده شيردهي مادران بود، جمع‌آوري شد.
يافته‌ها نشان مي‌دهد ميانگين سن مادران در اين پژوهش ‌٧/٢٧ بود واز لحاظ تحصيلات ‌٢/٤٣ درصد زير ديپلم بودند، ‌٥٧ درصد زايمان طبيعي و ‌٤٤ درصد سزارين شده بودند.
ميانگين وزن شيرخواران ‌٠٦٢/٣ کيلوگرم بوده و ‌٩٠ درصد ترم و ‌١٠ درصد پره ترم بودند. مهمترين عوامل بازدارنده شيردهي در مادران، تغذيه به غير از شير مادر ‌١/٣٢ درصد، شاغل بودن مادر ‌١٠ درصد، بيماري مادر ‌٩/٧ درصد و تصورات و اعتقادات نادرست مادر ‌٧/٤ درصد بوده است.
با توجه به يافته‌هاي پژوهش، افزايش آگاهي مادران و ديگر اعضاي خانواده در زمينه زمان شروع تغذيه تکميلي، ارتقاي سطح سلامت مادران و تلاش در زمينه تغيير و يا اصلاح تصورات و اعتقادات نادرست مادران از طريق آموزش صحيح به آنان در جهت افزايش تغذيه انحصاري شيرخواران موثر خواهد بود.
گفتني است، لاله حسيني شهيدي، کارشناس ارشد آموزش پرستاري و عضو هيات علمي دانشکده علوم پزشکي گناباد، سيمين طهماسبي، کارشناس ارشد آموزش پرستاري و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد شهرکرد و محمود شمشيري، کارشناس ارشد آموزش پرستاري و عضو هيات علمي دانشکده علوم پزشکي گناباد از ديگر ارائه‌دهندگان اين مقاله علمي بوده‌اند.

 
 

آدامس‌هاي نيکوتيني باعث سفيدتر شدن دندان مي‌شوند
مصرف کشمش باعث کاهش کلسترول خون مي‌شود
تاثیر کمبود ویتامین دی با سرطان سینه

 
   
 
 
     
   
     
     
    ::  تماس با ما  ::  درباره ما  ::  sitemap  ::  آگهي درهموطن  ::
کليهء حقوق متعلق است به روزنامهء هموطن سلام. ۱۳۹۳ - ۱۳۸۳
طراحی و اجرای سايت : شرکت به نگار