 پژوهشگران كانادايي اعلام كردند؛ مصرف روزانه دوز بالاي مكملهاي ويتامين K در پيشگيري از ترك خوردگي و شكستن استخوانها مفيد است.
به گفته پژوهشگران؛ هرچند مصرف مقدار زياد اين ويتامين در جلوگيري از كاهش تراكم مواد معدني استخواني ناشي از افزايش سن، تاثيري ندارد، اما ميتواند به پيشگيري از شكستگيها و سرطانها كمك كند.
محققان دانشگاه تورنتو در يك آزمايش كنترل شده و اتفاقي، 440 زن يائسه را كه دچار كاهش تراكم معدني استخواني بودند، تحت آزمايش و بررسي قرار دادند.
كاهش تراكم معدني استخواني به حالتي گفته ميشود كه تراكم معدني استخوانها كمتر از حد طبيعي است اما در حد پوكي استخوان نيست.
به اين زنان روزانه 5 ميلي گرم ويتامين K يا شبه دارو به مدت دو سال داده شد. 261 نفر از اين زنان درمان خود را تا دو سال ديگر نيز ادامه دادند تا تاثير طولاني مدت مصرف ويتامين K بررسي شود.
پس از گذشت 4 سال معلوم شد؛ زناني كه ويتامين K مصرف ميكردند كمتر دچار شكستگي استخوان ميشوند. جزئيات اين تحقيق در مجله طب پلوس منتشر شده است.
|