
متخصصان تغذيه هشدار دادند: رژيمهاي غذايي حاوي كربوهيدرات اندك تاثيرات نامطلوبي روي مهارتهاي ذهني افرادي كه رژيم ميگيرند، بر جاي ميگذارند.
اين متخصصان در بررسيهاي جديد خود دريافتهاند، هرچند دنبال كردن يك رژيم غذايي حاوي مقادير اندك كربوهيدراتها ميتواند تا حد زيادي در كاهش وزن تاثير داشته باشد اما از سوي ديگر تاثيرات سوئي روي مهارتهاي ذهني و ادراكي افراد بر جاي ميگذارند.
پژوهشگران دانشگاه توفتز دريافتهاند؛ وقتي افراد كربوهيدراتها را از رژيم غذايي روزانه خود حذف ميكنند عملكرد آنها در فعاليتهايي كه بر اساس حافظه صورت ميگيرند، به ميزان چشمگيري ضعيف ميشود و كارآيي آنها در فعاليتهاي ذهني كاهش مييابد.
هولي آي تيلور، محقق و روانشناس دانشگاه توفتز در اين باره تاكيد كرد: اين پژوهش نشان ميدهد غذايي كه ميخوريم تاثير آني روي رفتارهاي ذهني دارد و به طور معمول رژيمهاي غذايي فاقد كربوهيدرات يا حاوي مقادير بسيار كم از اين گروه غذايي تاثيرات منفي شديدي روي قدرت تفكر و ذهن اعمال ميكند.
علت اين تاثير آن است كه مغز از قند گلوكز به عنوان سوخت اوليه خود استفاده ميكند و درعين حال هم هيچ راهي براي ذخيره آن ندارد. در عوض در صورت نياز كربوهيدراتهاي بدن شكسته شده و تبديل به گلوكز ميشوند. سپس گلوكز به وسيله جريان خون به مغز ميرسد و در آنجا بلافاصله بعنوان انرژي مورد نياز براي سلولهاي عصبي مورد استفاده قرار ميگيرد.
به اين ترتيب اگر ذخاير كربوهيدرات در بدن وجود نداشته باشد، آسيب جدي به مغز وارد ميشود و اين عضو با كمبود انرژي و سوخت مواجه خواهد شد.
|