کساني که حداقل سه عدد ميوه و دو بشقاب سبزي در روز ميخورند، 30 درصد کمتر از ديگران به بيماريهاي قلبي عروقي و 20 درصد کمتر به سرطان مبتلا ميشوند.
دکتر"ليلا آزادبخت" محقق مرکز تحقيقات غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با بيان اين مطلب گفت: ميوه و سبزي خواص ويژهاي دارند که از جمله مهمترين خصوصيت آنها کمکالري بودنشان است.
وي افزود: کالري يک بشقاب سبزي و ميوه با ميزان کالري يک قاشق سوپخوري روغن برابر است،ميتوان گفت که سبزيها و ميوهها نه تنها مانع چاقي ميشوند بلکه حافظ سلامت نيز هستند.
آزادبخت با بيان اينکه چاقي عامل خطرساز بروز ديابت، امراض قلبي عروقي و انواع سرطانها از جمله پستان، رحم است، اظهارداشت: براساس تحقيقات انجام شده خوردن ميوه و سبزيها روند پيري را در افراد کندتر ميکند.
وي تصريح کرد: اين مواد غذايي سرشار از ويتامين، پليفنولها، مواد مغذي و عناصر لازم براي فعاليت يک عنصر زنده هستند و نقش آنتياکسيدان را در بدن ايفا ميکنند.
به گفته اين محقق، آنتياکسيدانها مولکولهايي هستند که ترکيبات آزاد را ميبلعند و مانع اکسيد شدن ميشوند.
آزادبخت افزود: واکنشهاي اکسيد در بدن سبب توليد موادي ميشود که در اصطلاح به آن راديکالهاي آزاد ميگويند، اين ترکيبات سلولهاي بدن را از بين ميبرند و همين عامل بدن را در برابر سرطان، ديابت، بيماريهاي قلبي عروقي، تنفسي، چشمي و عصبي همچون آلزايمر آسيبپذير ميکند.
وي به افراد توصيه کرد با خوردن ميوه و سبزيجات سلامتي خود را حفظ کنيد تا هميشه سالم بمانيد.
|