ميوه را در سبد غذايي كودكان قرار دهيد
جام جم , پنجشنبه 18 مهر 1387 - ساعت 18:44

مي‌خواهيد كودكان شما برنامه غذايي صحيح داشته باشند ابتدا خود شما بايستي رژيم غذايي متعادل داشته باشيد.

 

پزشكان و متخصصان تغذيه هميشه به والدين توصيه مي‌كنند كه ميوه و سبزيجات را به عنوان يكي از گروه‌هاي غذايي فرزندانتان بگذاريد. اما سوالي كه مكررا توسط والدين بويژه مادران مطرح مي‌شود آن است كه به‌رغم ميل آنان، كودكانشان رغبت چنداني به اين نوع مواد غذايي ندارند. راه حل اين مشكل چيست؟
برطبق نتايج مطالعه‌اي كه توسط دكتر «هاير جوشو» از دانشگاه سنت لوئيس انجام شده است ، والديني كه مي‌خواهند كودكانشان در سنين پيش‌دبستاني ميوه و سبزيجات خود را حتما بخورند، بايد در مورد نحوه آموزش و تشويق كودكشان به خوردن اين مواد آموزش ببينند.
در اين مطالعه كه روي بيش از 1300 خانوار انجام گرفت، در خانواده‌هايي كه پدر و مادر تمايل به خوردن ميوه و سبزيجات دارند اين تمايل در بچه‌هاي آنها هم ديده مي‌شود. يافته‌هاي اين مطالعه، به اهميت نقش والدين در الگو قرار دادن يك رژيم غذايي سالم براي كودكان پيش دبستاني آنها اشاره دارد. علاوه بر اين آموزش تغذيه‌اي والدين، مي‌تواند از مشكل چاقي دوران كودكي فرزندانشان جلوگيري كند.
در اين مطالعه تقريبا نيمي از والدين به طور اتفاقي براي ويزيت در خانه انتخاب شدند كه در اين ويزيت‌ها به آنها آموزش تغذيه‌اي و چگونگي تشويق كودكان به مصرف سبزيجات و ميوه‌ها آموزش داده مي‌شد.
به طور متوسط، در اين گروه از والدين، مصرف ميوه و سبزيجات افزايش يافت و به دنبال آن در فرزندانشان نيز افزايش مصرف ميوه و سبزيجات به طور محسوس مشاهده شد.
در تفسير نتايج اين مطالعه از آنجا كه والدين نفوذ فوق‌العاده‌اي بويژه در سنين قبل از مدرسه در رفتار فرزندانشان دارند به نظر مي‌آيد رفتار آنان در ميزان مصرف ميوه و سبزيجات توسط كودكانشان بويژه در اين سنين تقليد گرديده و به صورت ملكه ذهني در مي‌آيد لذا وقتي پدر و مادر ميوه و سبزيجات بيشتري مي‌خورند ، اين رفتار غذايي در كودكانشان نيز ديده مي‌شود و بالعكس وقتي پدر و مادر تنقلات پرچرب و نوشابه بيشتر مصرف كرده و به كودكشان بدهند، كودكان نيز اين روش تغذيه‌اي را آموزش مي‌بينند لذا در صورت عادات غذايي ناصحيح توسط والدين، امكان داشتن برنامه غذايي صحيح در كودكان ناممكن و اين كودكان نهايتا مبتلا به چاقي و ساير بيماري‌هاي متابوليك در سنين اوليه عمر مي‌شوند.
نكته عملي اين مطالعه آن است كه اگر مي‌خواهيد كودكان شما برنامه غذايي صحيح داشته باشند ابتدا خود شما بايستي رژيم غذايي متعادل داشته باشيد.
علاوه بر اين افزايش اطلاعات تغذيه‌اي و نيز اصلاح باورهاي نادرست والدين باعث خواهد شد كه از ابتدا كودكان با طيف وسيعي از مواد غذايي سالم آشنا شده و زندگي سالمي داشته باشند البته شواهد علمي نشان داده‌اند كه براي آشنايي ذائقه كودكان با ميوه‌جات و سبزيجات متنوع، والدين بايستي صبر و حوصله بيشتري داشته باشند و غذاهاي متنوع را چندين بار به آنها عرضه كنند تا آنها با طعم‌ها و مزه‌هاي مختلف آشنا شوند.




روزنامهء هموطن سلام http://www.hamvatansalam.com
آدرس خبر : http://www.hamvatansalam.com/news115648.html