بر اساس نتايج تازهترين مطالعات، مصرف ويتامينهاي C و E در كاهش خطر ابتلا به سرطان نقشي ندارد.
اين پژوهش روي 15 هزار مرد در آمريكا صورت گرفته است.
دكتر هووارد دي سسو، استاديار پزشكي در بريگهام و بيمارستان زنان در اين باره گفت: پس از نزديك به 10 سال مطالعه روي مكملهاي ويتامين E يا C دريافتيم هيچ مدركي وجود ندارد كه نشان دهد استفاده از اين مكملها در پيشگيري از سرطان تاثير مفيد دارد.
وي افزود: اين دو مكمل درعين اين كه تاثير محافظتي و مطلوب ندارند، آسيبي هم به بدن نميرسانند.
شركت كنندگان در اين پژوهش در آغاز مطالعات 64 سال داشتند و به طور متوسط هشت سال تحت بررسي بودند.
آنها روزانه 400 واحد بين المللي ويتامين E يا شبه دارو و يا 500 ميلي گرم ويتامين C يا شبه دارو مصرف ميكردند . در طول پژوهش از كل شركت كنندگان هزار و 929 نفر به سرطان مبتلا شدند.
در مورد هر دو ويتامين نتايج مشابهي مشاهده شد و معلوم شد كه هيچ يك از اين مكملها در پيشگيري از سرطان نقشي ندارند.
بودجه اين تحقيق از سوي انستيتوهاي ملي سلامت و چندين شركت توليد كننده ويتامين تامين شده است.
|