نحوه تاثير كلم در مقابله با سرطان شناسايي شد
سلامت نیوز , شنبه 7 دي 1387 - ساعت 18:00

سولفورافان هرچند شبيه به داروهاي ضد سرطان در اين پروسه عمل مي‌كند اما تاثير آن از اين داروها كمتر است و بنابراين خاصيت سمي كمتري نيز دارد.

 

پژوهشگران در آمريكا موفق به شناسايي يك پروسه سلولي شده‌اند كه توضيح مي‌دهد چطور سبزيجاتي مانند كلم بروكلي مي‌توانند با سرطان مقابله كنند.
اين سبزيجات بويژه در جلوگيري از بروز سرطان سينه مفيد هستند.
اولگا آزارنكو، محقق دانشگاه كاليفرنيا در سانتاباربارا در اين رابطه اظهار داشت: مردم بويژه زنان مي‌توانند با مصرف اين قبيل سبزيجات مانند كلم و بستگان آن مثل كلم بروكلي و گل كلم از بروز سرطان سينه جلوگيري كنند. اين سبزيجات حاوي تركيباتي موسوم به «ايزوتيوسياناتها» هستند كه به اعتقاد محققان اين مواد باعث خاصيت ضد سرطاني سبزيجات نامبرده مي‌شوند و فعاليتهاي ضد مواد سرطان زا را در بدن تشديد مي‌كنند.
محققان دانشگاه كاليفرنيا در آزمايشگاه‌هاي سانتا باربارا به سرپرستي لسلي ويلسون و ماري آن جوردان دريافته‌اند: ايزوتيوسيانات يا سولفورافان مي‌تواند مانع از تكثير سلولهاي تومور در انسان شود و اين كار را درست به همان روش داروهاي ضد سرطاني انجام مي‌دهد. داروهاي ضد سرطاني نيز از تقسيم سلولهاي سرطاني در مرحله تقسيم ميتوز جلوگيري مي‌كنند.
ميتوز فرآيندي است كه طي آن مولكول DNA كپي برداري شده در قالب رشته‌هاي كروموزوم به طور دقيق بين دو سلول خواهر وقتي كه يك سلول تقسيم مي‌شود، ‌توزيع مي‌گردد.
محققان مي‌گويند؛ بايد به خاطر داشت كه سولفورافان هرچند شبيه به داروهاي ضد سرطان در اين پروسه عمل مي‌كند اما تاثير آن از اين داروها كمتر است و بنابراين خاصيت سمي كمتري نيز دارد.
اين ماده مي‌تواند در مقابله با تكثير سلولهاي سرطاني موثر باشد و سلولهاي پيش سرطاني را نابود سازد.




روزنامهء هموطن سلام http://www.hamvatansalam.com
آدرس خبر : http://www.hamvatansalam.com/news121936.html