با وجود این که این نشست برگزار شد و خبرهای مختلفی هم در سایتها و روزنامههای گوناگون درباره جشنواره موسیقی فجر مخابره شده است، اما هنوز کسی نمیداند در این جشنواره موسیقی «پاپ» (حالا به هر اسمی که میخواهد باشد) وجود دارد یا نه؟ از پاپیها که میپرسی میگویند ما که خبر نداریم، از مسئولان هم که سوال میکنی میگویند هنوز معلوم نیست، اما لطیفی سرشت، مدیر اجرایی جشنواره در مصاحبهای ضمن این که حد و اندازه ظرفیت و پتانسیل موسیقی ایرانی را اعلام کرده گفته که هیچ منعی برای حضور گروههای موسیقی پاپ در جشنواره وجود ندارد، اما آنها خودشان نمیآیند.
توفان یا نسیم
حالا که صحبت از موسیقی پاپ شد بد نیست به خبری هم در اینباره اشاره کنیم. هفته پیش خبر رسید که کنسرت ناصر عبداللهی به علت توفان در کرج لغو شد. اگر این خبر صحت داشته باشد بهتر است خبر را چنین اصلاح کرد که «نسیم» ـ یا حداکثر وزش باد ملایم ـ کنسرت عبداللهی را لغو کرد، چرا که این توفان خیلی دیر به کنسرت ایشان رسیده است و طبعا نمیتواند «توفان» باشد!
همایش موسیقی و فرهنگستان
فرهنگستان هنر هم بله! آنقدر از این فرهنگستان ایراد گرفتند که بابا این همه بودجه و امکانات و اختیارات دارید پس برگ و بارت کو؟ چرا به موسیقی بیتوجهی میکنید به رگ غیرت برخیها برخورد و آنها هم با برگزاری «هماندیشی» وارد کار شدند و چون این فرهنگستان نمیخواهد بیگدار به آب بزند فعلا ترجیح داده است تا قدم بر جای پای چاوشان موسیقی بگذارد و همایش بررسی موسیقی خراسان را برگزار کرد. «موسیقی خراسان» از نظر تعدد جلسات و همایشها و نوارها و کتابهای مربوط تقریبا و بلکه تحقیقا مقام اول را بین موسیقیهای نواحی و مقامی ایران دارد و کمتر محقق و پژوهشگری را میتوان یافت که در این منطقه خود را محک نزده باشد. البته به قول اولین سخنران این همایش، جناب نعیمایی، موسیقی و فرهنگ خراسان را نقش مادر فرهنگ ایرانی را ایفا میکند و طبعا جای بیشتری برای کار دارد.
اهمیت سخنرانی
آثار زندگی ماشینی و هزاران نکته دیگر که به علت کثرت تکرار در نوشتهها و گفتههای بسیار نیازی به تکرار آنها نیست در اتفاقات و رخدادهای فرهنگی و غیرفرهنگی به وضوح قابل مشاهده است. مثلا در همین هماندیشی بررسی موسیقی خراسان و ماوراءالنهر که در موزه معاصر تهران برگزار شد، تعداد مخاطبان و حاضران برنامه آنقدر اندک بود که حتی همان سالن کوچک با گنجایش کمتر از 100 نفر هم نیمهخالی بود... جالبتر از همه آنجا بود که خود میزبانان، مدعوین ویژه و سخنرانان و کارشناسان برنامه هم فقط در زمان سخنرانی خود حضور داشتند و گویی کلیت برنامه و صحبتهای دیگران اصلا برایشان اهمیتی نداشته است.
آفتابه لگن
این هم یک پاسخ کوبنده به منتقدان کج خیال و بدبین! حالا آنها که میگفتند موسیقی ال شده و بل میشود و فلان و بهمان، در خواب هم میدیدند که از در و دیوار و از زمین و آسمان دبیر و مسئول ببارد؟ کدام جشنواره موسیقی فجر تاکنون 5 شخصیت محترم را به عنوان دبیر و مسئول آن هم فقط در بخش پژوهشی معرفی کرده است؟! میدانم الان میخواهید ضربالمثل... شام و ناهار و این جور چیزها را بیاورید، ولی فعلا بگذارید تا بعد...
تندیس
بشتابید، آنها که مایل هستند تا در جشنواره مورد تقدیر و تجلیل قرار بگیرند، از هماکنون میتوانند با توسل و تمسک به آشنایان و بستگان دور و نزدیک خود و از طریق آنها به مجریان و دبیران متعدد جشنواره کنسه (مشاوره سابق) بدهند و از این نمد کلاهی برای خود بدوزند.
البته ما که 3 سال است داریم دست و پا میزنیم ولی چون هیچ کس ما را به حساب نمیآورد، هنوز موفق نشدهایم حتی تندیس حلبی هم بگیریم، ولی باز هم امیدواریم...
نقش انگشت
محمدرضا درویشی، پژوهشگر باسابقه هم در روز دوم همایش بررسی موسیقی خراسان حضور داشت و سخنرانی مبسوطی هم درباره ویژگیها و وجه تمایز موسیقیهای شمال، شرق و جنوب خراسان ایراد کرد.
او در بخشی از صحبتهایش به نقش انگشت شست در موسیقی شمال خراسان تاکید کرد و گفت: این انگشت فقط در گرفتن یک پرده و در تکنیک نوازندگی نقش نداشته بلکه در ماهیت موسیقی شمال خراسان تاثیر داشته است. اگر جسارت نباشد، باید به این پژوهشگر نستوه بگوییم که اصولا این انگشت خاص در برهههایی از زمان نقش اساسی در کلیت موسیقی ایران ایفا کرده است!
تکذیب لطفی واقعی
یادتان هست که هفته پیش نوشتیم و گفتیم لطفی با خواندن اخبار مربوط به «محدرضا لطفی» در روزنامهها، حتما از خودش خواهد پرسید که: «این لطفی کیه؟» بله، عاقبت همین طور هم شد. لطفی (لطفی واقعی نه لطفی کنسرتگذار و چاووش تاسیس کن مجدد و...) با صدور اطلاعیهای گفت غلط کردند! ببخشید گفته که: «اخباری که درباره کنسرت یا سخنی از من منتشر میشود غلط مطلق است.» یکی از روزنامهها هم تیتر زد که: «لطفی اخبار مندرج در رسانهها را تذکیب کرد.»
دریچه ابهام
حافظ گفته: عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو؛ ما که از دبیران و مسئولان متعدد جشنواره موسیقی فجر و ابهام در بود و نبود موسیقی پاپ و بقیه موارد گفتیم، حیفمان آمد که از یک نکته ظریف و هنری درگذریم.
جناب دکتر سریر که مسئولیت دبیری بخش پژوهشی موسیقی روز یا همان علمی روز سابق و پاپ اسبق را برعهده دارد خودش هم ابراز نگرانی و ناراحتی کرده و در همین جلسه توجیهی و تعریفی گفته که وضعیت موسیقی در کشور مبهم است. جدا هم همینطور است و جای سوال دارد.
ایشان در ادامه گفته که ما در این دوره میخواهیم دریچه تازهای باز کنیم... اما از آنجا که ابهام داریم، نمیدانیم رو به کدام طرف و با چه انگیزه ای باید این دریچه را باز کنیم. (توجه کنید که از سه نقطه به بعد گفته ما بود، نه دکتر سریر)
دعا
و نکته آخر این که جناب استاد گنجهای که همواره با دید طنز گونه خود و اخلاق شوخش دنیا را به هیچ گرفته است، بر اثر ناراحتیهای روزگار در بستر بیماری افتاده و به توصیه پزشکان باید از محیط تنشزا و استرسآور دوری کند.
به همین دلیل هم او مدتی است که از جلسات شورای سیاستگذاری موسیقی و یکی دو جلسه دیگر که قرار است در مورد موسیقی تصمیمگیری شود، پرهیز کرده است. امیدواریم که این هنرمند صریحالهجه و سلیمالنفس هر چه زودتر سلامتیاش را به دست آورد که وجودش همیشه برای موسیقی معاصر تاثیرگذار بوده است.
|