شايد شما هم مشابه اين كارت ويزيت را ديده باشيد: استخاره و دعا ، گشايش كار، مهر و محبت، بختگشايي و... مراجعه با وقت قبلي آقاي... تلفن... الو آقاي... . اخيرا كارت تبليغاتي شما به دست من رسيده است.
مبلغ ويزيت شما براي اين كه گره از كار كسي باز كنيد، چقدر است؟ معلوم نيست. تا سر كتاب باز نشود، حروفتان حساب نشود و مشكلتان را نگوييد، تا نگاه نكنيم، مشخص نميكند دقيقا چقدر ميشود.
بايد حضوري بياييد، مشكلتان را بگوييد برايتان نگاه كنيم، تا ببينيم چه ميشود.
مثلا براي بختگشايي چقدر بايد هزينه كرد؟
براي اين كار هم سر كتاب باز ميشود و مشخص ميشود. بستگي به سن دختر دارد و اين كه آيا تاكنون خواستگار داشته است يا نه. اگر طلسم و جادو و امثال اينها در كار نباشد و اگر چله در كار او نيفتاده باشد، حدود 30 تا 40 هزار تومان شايد در بيايد. بايد بياييد اينجا. نشاني را يادداشت كن خواهرم: ميدان... .
در ضمن اين مكالمه تلفني مشخص شد استخاره كاملا رايگان و حتي به صورت آنلاين انجام ميشود. يعني كافي است پشت گوشي تلفن نيت كنيد و 3صلوات بفرستيد، همانجا به شما ميگويند ميتوانيد نيتي را كه داريد عملي كنيد يا خير. همان طور كه فورا براي نيت نداشته ما، اين كار انجام شد.
ارتباطاتي از نوع رحماني يا شيطاني
شايد شما هم مطالبي درباره ارتباطات ماورايي شنيده باشيد. بعضي از اين ارتباطات به قدري براي ما عجيبند كه نميتوانيم آنها را باور كنيم. داستان زندگي افرادي مانند مرحوم رجبعلي خياط، قاضي طباطبايي، شيخ نخودكي و مانند آنها در اين گفتار نميگنجد، اما آنچه مسلم است، انسان اين قابليت را دارد كه بر اثر مبارزه با هواي نفس، مراقبت دائم، عبادتهاي خالصانه و توجه به حلال و حرام به نوعي ارتباطات رحماني دست يابد و بينشي پيدا كند كه بسياري از افراد عادي از آن محرومند. نكته قابل توجه اين كه شما نميتوانيد هيچيك از اين افراد را بيابيد كه بخواهند از قدرت خود، استفاده مادي ببرند و مردم را به عبارتي سركيسه كنند.
در مقابل، گروهي نيز ميتوانند با شيطان ارتباط برقرار كنند. اين افراد اغلب در بدترين شرايط زندگي ميكنند.
اغلب آنان ادعا ميكنند ميتوانند مشكلات مردم را برطرف سازند. مبالغي گزاف ميگيرند و اگر مشكل برطرف نشد، با آوردن بهانههاي مختلف، تقصير را به گردن مشتري مياندازند و در يك چرخه طولاني، بارها از او مبالغي را مطالبه ميكنند.
حجتالاسلام دكتر سيدمحمدباقر علمالهدي در اينباره ميگويد: ما از اين ارتباطات شيطاني هم داريم كه بسيار خطرناكند. در روايات توصيه ميشود براي رهايي از اينگونه ارتباطات، سوره فلق و ناس را زياد بخوانيد و زياد صلوات بفرستيد تا در حصن و حصار صلوات از شر وسوسههاي شياطين و خناس رهايي يابيد.
به دنبال راهي ميانبر
توسل به قرآن و ائمه معصومينع براي رفع گرفتاريها و مشكلات از دير باز بين مردم مومن و معتقد جامعه ما رواج داشته است. بسياري چاره گرههاي بسته زندگي خود را در واسطه قرار دادن قرآن و عترت رسولص در پيشگاه پروردگار ميدانند و چه بسا توانستهاند از اين راه به نتيجه نيز برسند و درهاي بسته زندگي به رويشان گشوده شده باشد. هر يك از ما ممكن است بارها در زندگي خود و يا بستگان و آشنايان چنين مواردي را تجربه كرده باشيم.
اما مشكل از آنجا آغاز ميشود كه گروهي، از اعتقادات مردم سوءاستفاده كنند و آنها را بازيچه و وسيله شيادي و بهرهجوييهاي خود قرار دهند؛ يا عدهاي بخواهند بدون زحمت و پيمودن مسير صحيح، تنها با استفاده از قرآن گشايي، آينهبيني، كف بيني، طلسم گشايي و مانند آن، مشكلات خود را برطرف كنند.
حجتالاسلام علمالهدي در اين باره ميافزايد: بسياري از مردم ميخواهند براحتي و بدون گذراندن مقدمات، به آساني هماي بخت و سعادت را در آغوش بگيرند. در حالي كه نظام هستي براساس علتها و معلولها طراحي شده و هيچ چيز عالم بدون علت به وجود نميآيد؛ لذا رمز و راز موفقيتها در گرو پيمودن مقدمات و علتها براي رسيدن به مقصد و هدف است. به همين جهت، مطالبي كه امروز به عنوان بازكردن رمل و اسطرلاب و سر كتاب و جادو و غيره مطرح ميشود و طلسمنويسي و كفبيني و اينها همه ريشه در اين مشكل عمومي اجتماع دارد.
بنيانگذار حوزه علميه قاسم ابن الحسن اعتقاد دارد دين ما، دين منطق و عقل است و طلب علم براي بالابردن قدرت تفكر و آموختن روشهاي صحيح حل مشكلات و براي دستيابي به زندگي بهتر را بر هر مرد و زن مسلماني واجب ميداند، لذا جادو و جنبل، آينهبيني و كفبيني و مانند آن در اعتقادات ديني ما جايگاهي ندارد و مردمي كه به چنين راهكارهاي خرافي گرايش پيدا ميكنند، عموما سادهلوحاني هستند كه به دليل نداشتن سواد لازم، فريب اين دسته از افراد را مي خورند، يا راحتطلباني كه تمايلي به پيمودن مسير طبيعي براي رسيدن به اهداف خود ندارند.
كمي با دقت به اطراف خود نگاه كنيد. بد نيست به زندگي افرادي كه چه در ابعاد مختلف اجتماعي، اقتصادي، سياسي و مانند آن و چه در حيطه زندگي خصوصي و شخصي خود به موفقيتهايي دستيافتهاند، كمي توجه كنيد. آيا ميتوانيد بين آنان كسي را بيابيد كه با توسل به چنين راههايي پلههاي ترقي را پيموده باشد؟ احتمالا هيچيك از آنان در طول عمر خود هيچ رمال، سر كتاب باز كن يا كفبيني را نديدهاند بلكه درس خواندهاند، كار كردهاند، مطالعه ميكنند، فكر ميكنند، برنامهريزي ميكنند و بر اساس اسلوب علمي صحيح كار خود را پيش ميبرند. آنان اصلا به دنبال كسي نميروند كه براي آنها مثلث، مربع يا ستارهاي را بكشد و بعد ستاره را آويزان كنند و منتظر بنشينند تا مشكلاتشان برطرف شود.
با اين حساب بهتر است اگر در زندگي خانوادگي خود مشكلي داريد، اگر كسب و كارتان از رونق افتاده، اگر پسرتان چند سالي است كه فارغالتحصيل شده و هنوز شغل مناسبي پيدا نكرده است يا اگر دختري داريد كه سالها از سن ازدواجش گذشته و هنوز مرد روياهاي خود را سوار بر اسب سفيدنيافته است و مانند آن به دنبال راه و چارههاي منطقيتر و دستيافتنيتري باشيد و اجازه ندهيد گروهي از اعتقادات شما سوءاستفاده كرده و جيبتان را خالي كنند.
سرنوشت در دست دانههاي تسبيح
ميخواهد از خانه خارج شود، تسبيح به دست ميگيرد و دانههاي آن را ميشمارد، ميخواهد دارويي را كه پزشك برايش تجويز كرده بخورد، قبل از آن با تسبيح مشورت ميكند، ميخواهد دخترش را عروس يا پسرش را داماد كند، براي رفع ترديد باز هم دست به دامان تسبيح ميشود، راحتتر بگوييم حتي وقتي ميخواهد آب بخورد ابتدا سراغ تسبيحش ميرود و استخاره ميكند.
حجتالاسلام علمالهدي از اين حالت به عنوان يك نوع بيماري وسواسي نام ميبرد و ميگويد: ما رواياتي درباره استخاره با قرآن و تسبيح داريم، اما نكته مهمي كه وجود دارد اين است كه خيليها راه را اشتباه رفتهاند و علاوه بر اين زيادهرويها گاه حتي براي اين كه ظلمي نسبت به كسي روا دارند، استخاره ميكنند. در حالي كه استخاره همانگونه كه از ظاهر كلمه بر ميآيد، براي انجام كار خير است. اما در هر خيري هم مجاز به انجام اين كار نيستيم؛ چرا كه در كار خير حاجت هيچ استخاره نيست.
براي حل مشكل خود و رهايي از ترديد و دو دلي، قبل از هر چيز لازم است به شكلي منطقي جوانب كار را بسنجيد و درباره آن مطالعه و تحقيق كنيد. اگر به نتيجه نرسيديد با اهل فن (اهل فن را با تاكيد بخوانيد) نه با خاله خانباجيها يا كساني كه تخصصي در زمينه كار شما ندارند، مشورت كنيد. اگر ترديدهاي شما برطرف شد بر قادر مطلق توكل كنيد، دست به كار شويد و اميدوار باشيد كه كارتان به خير و خوبي انجام خواهد شد، اما اگر با انجام همه اين مقدمات هنوز هم بر سر دو راهي قرار داريد، ميبينيد كار شما از يك بعد خوب است و از بعد ديگر ممكن است به نتيجه نرسد گروهي از اهل فن شما را تشويق به انجام كار و گروهي از آن نهي ميكنند، اينجا ميتوانيد با توسل به استخاره تصميمگيري كنيد.
باز هم به سخنان دكتر علمالهدي توجه كنيد: در دين اسلام و آموزههاي مكتبي ما هرگز اجازه داده نشده است كه در عقل را ببنديم و جلوي تابش نور آن را بگيريم. بايد از عقل بيشترين استفاده و بهرهها را برد. استخاره داراي دو شرط اصلي و اساسي است: بهرهگيري از عقل، استفاده از تجربيات و مشاورههاي اهل فن.
چگونه استخاره كنيم؟
اكنون پس از اين كه مدتها فكر كرديد و زير و بم كار را سنجيديد، بعد از اين كه با افراد آگاه و مطلع مشورت كرديد، اگر هنوز نميتوانيد تصميم بگيريد، بر اساس بعضي از روايات ميتوانيد غسل كنيد و وضو بگيريد، دو ركعت نماز بخوانيد و پس از آن صد مرتبه ذكر مخصوص استخاره (استخيرالله برحمتك خيره في عافيه) را بگوييد. در اين ذكر شما از خدا ميخواهيد آنچه را كه خير است در پيش پاي شما قرار دهد. پس از آن نسبت به انجام كار اقدام كنيد. چون شما طلب خير كردهايد، اگر كار به صلاح شما نباشد، موانعي پيش ميآيد كه اين كار انجام نميشود و در غير اين صورت موانع برداشته ميشود.
به گفته علمالهدي، بر اساس بعضي ديگر از روايات پس از اين كه دو شرط مقدماتي را انجام داديد، براي رفع ترديد ميتوانيد از قرآن و يا تسبيح نيزكمك بگيريد، اما هر كسي مجاز نيست قرآن را باز و استخاره كند. براي اين كار به سراغ افراد فاضل و دانشمندي برويد كه نكات ظريف و لطايف قرآن را بدانند و بشناسند. تنها اين كه بالاي صفحه قرآن نوشته شده خوب يا بد نميتواند ملاك عمل باشد. اين مدل استخاره اصلي است چه با تسبيح و چه با قرآن.
اما اين كه ما قرآن را ابزار قرار دهيم و براي كوچكترين كاري به استخاره متوسل شويم و يا سرنوشت خود را تنها به دست دانههاي تسبيح بسپاريم، جايز نيست و نهي شده است.
گذري در مجالس ختم انعام و سفرههاي منسوب به ائمهع
«مشكلي مدتها فكر و ذهنم را به خود مشغول كرده بود. روزي در يكي از مجالس قرآن نذر كردم كه اگر حاجتم برآورده شد، سفره حضرت ابوالفضلع بيندازم. حالا مشكل برطرف شده و من نذر خود را ادا كردهام.»
اينها را خانم مريم س در حالي ميگويد كه براي آماده كردن مقدمات كار مرتب به اين طرف و آن طرف ميرود و دستوراتي ميدهد. سفره با دقت و با جديدترين شيوههاي سفرهآرايي تزيين شده است. نان و پنير و سبزي و ساير مخلفات چيده شده و بخشهاي خالي سفره براي آش رشته و عدس پلو در نظر گرفته شده است. مهمانان با ظاهري آراسته و بعضا مناسب مهمانيها نظير عروسي وارد ميشوند. زيارت عاشورا و دعاي توسل با سرعت هر چه بيشتر خوانده ميشود. پس از كمي ذكر مصيبت و دعا، فرمان بفرماييد صادر ميشود. بعد از اين كه غريبهترها مجلس را ترك ميكنند، برنامه اصلي آغاز ميشود. صداي ضبط تا آخر بلند و يكي از ترانههاي روز از آن پخش ميشود. بقيه ماجرا را احتمالا ميتوانيد حدس بزنيد.
همه ما با سفرههايي كه به نام ائمه معصومينع گسترده ميشود و مجالسي كه با نام ختم انعام برگزار ميگردد، آشنايي داريم. اغلب اين سفرهها و ختمها پس از رفع نياز و حاجتي برپا ميشوند و همين امر باعث ميشود مردم روز به روز با اعتقادات قلبي بيشتر براي رفع مشكلات خود به اين واسطهها متوسل شوند. بعضي از اين مجالس داراي صفا و معنويت خاصي هستند كه بر هر شركتكنندهاي تاثيرگذار است، اما در نمونههايي هرچنداندك مانند آنچه خوانديد، نميتوان انتظار معنويت و خلوص داشت. يقينا تلاوت سوره انعام و توسل به ائمه معصومينع بركاتي دارد كه نميتوان آن را انكار كرد، اما براي بعضي افراد سوره انعام و مانند آن، حكم ابزاري را دارد كه در مواقع نياز مورد استفاده قرار گرفته، پس از آن به جعبه ابزار سپرده ميشود، اما آنگونه كه حجتالاسلام علمالهدي ميگويد ما بايد دقت كنيم با فكر و تدبير و عقل و توسل به خداوند و درخواست از اهل بيت بخواهيم از مشكلاتمان گرهگشايي كنند. اگر قرار است بختي از كسي گشوده شود، كاري براي كسي پيدا شود، مهر و محبت در دل كسي رخنه كند و مانند اينها، همه راهكارهايي عملي دارند كه با كمك عقل و تدبير و مشاوره با اهل فن قابل انجام است.
وي ميافزايد: آيات نوراني سوره انعام كتاب درس و كتاب تصميمسازي و برنامهريزي براي زندگي است. كتاب گرهگشايي نيست. ممكن است به بركت اين سوره مشكلاتي هم برطرف شود، اما اين بركات در سايه عمل به آيات اين سوره ايجاد ميشود نه اين كه طوطيوار و مانند ضبط صوت آن را بخوانيم و كنار بگذاريم. تفكر و تدبر در آيات سوره انعام و هر سوره ديگري ميتواند دريچه ديگري به روي چشمان ما باز كند و نگاهمان را به زندگي تغيير دهد. بد نيست به جاي نذر ختم انعام نذر كنيد تعداد محدودي از آيات آن را تلاوت كرده، از فردي آگاه و مطلع كه سواد اين كار را دارد و صرفا قصد كسب درآمد ندارد ، بخواهيد مفاهيم آن را براي شما و مخاطبان بازگو كند. ميتوانيم اميدوار باشيم كه به اين ترتيب، بهره بيشتري از صرف وقت و هزينه خود خواهيم برد. |