|
توصيه روز |
|
|
:: بازار کامپيوتر :: |
|
|
:: نکته آموزشی :: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نمره شبکه سه و نیم چند است؟ |
| | |
| مدتی است که شاهد پخش مجموعه طنز «شبکه سهونیم» به کارگردانی داریوش کاردان هستیم. این مجموعه که سعی دارد به نوع تازهای از طنز برسد، ظاهرا چندان باب سلیقه و ذائقه مخاطب طنزهای تلویزیون نیست. | مدتی است که شاهد پخش مجموعه طنز «شبکه سهونیم» به کارگردانی داریوش کاردان هستیم. این مجموعه که سعی دارد به نوع تازهای از طنز برسد، ظاهرا چندان باب سلیقه و ذائقه مخاطب طنزهای تلویزیون نیست. نظرات محمد صدری (تهیه کننده) و انتقادات تنی چند از منتقدان را از کم و کیف این برنامه میخوانیم.
نمره خوبی به این برنامه نمیدهم
تهيه كننده «شبكه سه ونيم»، محدويتهاي مختلف، نظير فشردگي و عجله در كار و همچنين توان گروه را از عواملي دانست كه باعث شده نمره خوبي به اين برنامه ندهد.
محمد صدري درباره روند شكلگيري اين مجموعه، گفت: سال گذشته كاردان طرح راهاندازي يك شبكه خصوصي را در قالب برنامه تلويزيوني به من پيشنهاد كرد و من آن را با پورمحمدي مدير شبكه 3 در ميان گذاشتم كه به نظر ايشان طرح جذابي به نظر ميرسيد.
وي با ذكر اين مطلب كه كاردان معتقد است، نوع طنزي كه طي سالهاي گذشته در تلويزيون باب شده رسالت خود را در جامعه ايفاء نميكند، اظهار كرد: هدف كاردان ارائه طنز فاخري است كه درد مردم را حس ميكند.
صدري علت تاخير پخش برنامه را كه ابتدا قرار بود پيش از عيد باشد را سياستزدگي جامعه فرهنگي و هنري و تحولات سياسي جامعه دانست و افزود: با توجه به اين شرايط، ترجيح داديم، وارد وادي نشويم تا باعث سوءتفاهم نشود.
اين تهيه كننده با اشاره به پخش برنامه، نزديك به پايان دوران دولت خاتمي و روي كار آمدن دولت جديد، گفت: به نظرمان رسيد كه در اين شرايط دولتمردان ما تحمل بيشتري براي نقد خواهند داشت.
وي با بيان اين كه در رسيدن به اهداف موردنظر برنامه، چندان خود را موفق نمیبیند، خاطرنشان كرد: تمام سعي گروه برنامه ساز در جلو و پشت دوربين هم به لحاظ كيفيت و هم به لحاظ هنري در جهتي است كه قابل عرضه و مورد پسند مخاطبان باشد.
صدري در پاسخ به این سوال كه چقدر در انتخاب عوامل دخالت داشته، به تشريك مساعي در همه زمينهها با كاردان، گفت: انتخاب بازيگران و عوامل حوزه كارگرداني به عهده ايشان است و ساير قسمتهاي توليد و تداركات و ابلاغ سياستهاي كلي و راهبردي شبكه از طريق من انجام ميشود.
صدري درباره اين كه چقدر معتقد به روي آنتن رفتن نسخه اصلي برنامه است، توضيح داد: مميزي در همه كشورها است و در كشور ما اين مميزيها از ارزشهاي مذهبي، اجتماعي و تا حدي سياسي برخوردار است و در صورت به وجود آمدن اختلاف با پخش، سعي در بر طرف كردن مشكل با هماهنگي و تفاهم با مدير گروه اجتماعي شبكه 3 خواهيم كرد.
تهيه كننده «شبكه سه و نيم» با بيان اين كه تقريبا هر شب اتفاق افتاده كه بخشي از برنامه حذف شده و پخش نشود، اظهار كرد: تا جايي كه توانستيم گروه را قانع كنيم، آنها صادقانه قبول كردند و تا به حال برخوردي نداشتهايم.
وي با اشاره به موثر بودن حضور بازيگران مطرح و محبوب در ترغيب تماشاي آن از طرف مردم، خاطر نشان كرد: كاردان معتقد است كه محتواي برنامه بايد بيننده را جذب كند نه شخص بازيگر.
اين تهيه كننده، درباره اين كه شبكه سه و نيم چقدر ميتواند ضد تبليغ براي تاسيس شبكههاي خصوصي در كشور باشد، گفت: ساز و كار ما در برنامه به گونهاي است كه افراد ظاهرا منصرف ميشوند؛ اما به لحاظ قانوني نيز منع تاسيس شبكه خصوصي در داخل كشور وجود دارد.
وي تاسيس شبكه خصوصي در داخل كشور را موثر خواند و افزود: اما اگر اين شبكهها حساب شده عمل نكنند ممكن است مشكلات سياسي و اجتماعي ايجاد شود، چون عرصه عرصه خطيري است.
صدري با ذكر اين مطلب كه آستانه تحمل مسئولان پايين آمده است، اظهار اميدواري كرد كه آنها نيز قبول كنند كه صدا و سيما به عنوان ركن چهارم ناظر بر دستگاهها باشد و ما هم لياقت نقد دستگاهها را در جهت منافع مردم داشته باشيم.
اين تهيه كننده در پايان احتمال ادامه كار را در صورت موفقيت آميز بودن برنامه زياد دانست و گفت: در ساختار توليد و جلوي دوربين تغييراتي خواهيم داشت.
دوباره با مهران غفوریان همکار شدم
بهنوش بختياري از حضورش در این مجموعه گفت: حضور در مجموعه طنز شبكه سهونيم با توجه به معتبر بودن كاردان در عرصه طنز قطعا جنبه يادگيري هم براي من خواهد شد.
بهنوش بختياري، ضمن بيان اين مطلب افزود: همه شخصيتها در اين مجموعه كاري دارند؛ اما پريزاد پيچازي شخصيتي رها، كودكگونه و پروانهاي دارد كه صرفا علاقهمند به بازيگري است.
وي بازي نقش مقابل در كار طنز را مهم خواند و درباره تغيير نقش حسين رفيعي اظهار كرد: من با رفيعي راحت بودم و اين مجموعه چندمين همكاري من با غفوريان است و ايشان هم مهره خوبي هستند.
اين بازيگر درباره ايرادهاي صدا و سيما به اداهاي شخصيت، اظهار كرد: آنها حساسيت معقول و متعادلي نشان دادند و البته قصد من هم سبكسري و خودنمايي نبوده است.
شبکه سه و نیم فقط به فکر خنداندن مردم نیست
بازيگر نقش منشي در «شبكه سه و نيم»، نيز، طنزي را كه به زندگي واقعي آدمها نزديكتر باشد را جالبتر و جذابتر دانست.
معصومه كريمي که در نقشی متضاد نقش بختیاری بازی دارد با اشاره به مد نظر قرار دادن زندگي در بازيهاي خود گفت: هميشه سعي كردم تفكر پشت كارهايم داشته باشم و شايد در اين راه اصلا موفق نبودم و شايد هم تا حدودي به موفقيت دست پيدا كرده باشم.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه چقدر فشردگي كار بر روي بازيها اثر گذاشته، اظهار كرد: من تجربه كارهاي هر شبي را دارم و با وجود خستگي زيادي كه دارد مشكلي با اين قضيه ندارم.
وي افزود: البته اين قضيه به اين مسئله كه همه عوامل براي چنين مجموعهاي ساخته شده باشند، مربوط است.
كريمي درباره اهميت نقش مقابل در بازيها، خاطرنشان كرد: در كارهاي روتین با توجه به فشردگي كار فرصت كمي براي مچ شدن با يكديگر در نوع بازي وجود دارد و قاعدتا وقتي بازيگري را بشناسيم، راحتتر با يكديگر بازي خواهيم كرد.
اين بازيگر درباره نقش خود در مجموعههاي طنز، گفت: در مجموعههاي اين چنيني چند كاراكتر معمولا عاقلتر از بقيه هستند، اما آنها حماقتهاي خاص خود را دارند.
وي با ذكر اين مطلب كه درهر كار طنزي چنين كاراكترهايي براي خارج شدن از بلبشو و دادن پيام اخلاقي و تذكر وجود دارد، يادآور شد: اغلب نقشهايي كه در مجموعههاي طنز ايفا كردم داراي چنين خصوصيتي بودند.
كريمي با اشاره به نظر مثبت خود نسبت به ديدگاه داريوش كاردان ـ كارگردان ـ راجع به مقوله طنز، اظهار كرد: كاردان به طنز به عنوان چيزي كه بگويم و ديگران بخندند نگاه نميكند.
وي با اشاره به متفاوت بودن نوع برخورد كاردان با طنز گفت: ممكن است تفكر خاص كاردان مطابق با سليقه عمومي باشد يا اين كه موفقيتآميز نباشد.
اين 2 بازيگر در پاسخ به اين كه كار با «كاردان» راحتتر است يا «استاد خرناس»؟، گفتند: از آن جايي كه رفتارهاي استاد خرناس قابل پيشبيني نيست، كار با «كاردان» راحتتر است.
با گذشت چند هفته از پخش «شبكه سه و نيم»، تعدادي از منتقدان در نقد اين مجموعه تلويزيوني معتقدند كه داريوش كاردان- كارگردان اين مجموعه- بيشتر مناسب كار در راديوست.
رضا درستكار در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به اين كه مجموعههاي تلويزيوني نيازهاي اوليه تماشاي يك مجموعه تلويزيوني را در بيننده به وجود نميآورد، گفت: با ديدن نخستين قسمتهاي اين مجموعه، مشخص ميشود كه اين مجموعهها خيلي سطحي، سفارشي و ضربالاجل ساخته شدهاند.
وي درباره «شبكه سه و نيم»، افزود: اين كارها بيش از آن كه بخواهند تماشاگر خودآگاه خود را بخنداند، او را به گريه وا ميدارند.
درستكار در پايان درباره مجموعههايي كه در تلويزيون ساخته ميشود، خاطرنشان كرد: خودگويي و خود خندي، الحق كه هنرمندي.
احمد طالبينژاد نيز با بيان اين كه، كاردان مناسب راديوست و در زمينه كارگرداني تلويزيون آدم موفقي نيست، به ايسنا گفت: كاردان در مجموع قلم بدي ندارد، اما اشكال كلياش سياسي ديدن همه مسائل است.
طهماسب صلحجو هم طنز «شبكه سه و نيم» را در مجموع مثبت ارزيابي كرد و به ايسنا گفت: كاردان آدم با ذوقي در طنز است اما در طنز راديويي معمولا موفقتر از طنز تلويزيوني است.
وي با اشاره به آوردن «استاد خرناس» از راديو به تلويزيون، اظهار كرد: كاردان در «شبكه سه و نيم» مايههاي طنز راديويي را حفظ كرده و تلاش كرده آن را به طنز تلويزيوني نزديك كند.
اين منتقد در پايان يادآور شد: «شبكه سه و نيم» در مجموع كار موفقي است؛ اما ميتواند موفقتر هم باشد.
محمدتقي فهيم، مجموعه طنز «شبكه سهونيم» را به لحاظ محتوا، پيام و اهداف طنز موفق دانست و گفت: اين مجموعه به لحاظ قالب، ساختار و جذابيت كار ضعيفي است.
فهيم در ضمن بيان مطلب فوق افزود: محتوا و ساختار در «شبكه سهونيم» يكديگر را پوشش نميدهند.
وي افزود: اگر كاردان همين محتوا و رويكرد اجتماعي و منتقدانه نسبت به مديريت جامعه را در يك ساختار و قالب جذاب و جديد استفاده ميكرد، موفقتر از اين بود.
اين منتقد، نبود نوگرايي و ارائه چهرههاي جديد در «شبكه سهونيم» را يكي از ضعفهاي اين مجموعه دانست و گفت: مكانيزم ارتباطي «خرناس» و «كاردان» در اين مجموعه درست درنيامده است.
وي با اشاره به اين كه كاردان تمهيدات لازم را براي معرفي تيپ راديويي «خرناس» كه وارد طنز تلويزيوني شده تدارك نديده، اظهار كرد: چيدن يك سري مقدمات عميقتر جهت آشنايي مخاطبان با اين تيپ لازم بود.
فهيم، با بيان اين كه كاردان در استفاده از تيپ «خرناس» در راديو موفق بود، خاطرنشان كرد: مخاطبان راديو الزاما مخاطبان تلويزيون نيستند و حتي آنهايي كه با «خرناس» راديو ارتباط داشتند، شايد اكنون آن را فراموش كرده باشند.
وي با اشاره به معرفي تيپهاي جوان و خلاق در سال 72 توسط كاردان، گفت: در مجموعه طنز «شبكه سهونيم» از كاردان انتظار ميرفت چهرههاي جديدي را معرفي كند و با معرفي آنها در عرصه طنز تاثيرگذار عميق باشد.
فهيم، با بيان اين مطلب كه طي سالهاي اخير توقع بينندهها از طنز افت پيدا كرده، اظهار كرد: «شبكه سهونيم» بايد تحولي ايجاد ميكرد كه ضمن پاسخ دادن به توقعات سطحي آن را ارتقاء ميداد؛ اما اين خلاء در «شبكه سهونيم» احساس ميشود.
فهيم در پايان، فضاسازي، استفاده از دكورهاي متناسب با موقعيت و متن را از امتيازات اين مجموعه برشمرد و گفت: بازخواني و مشابهسازي ترانهها خوب از آب درآمده و منتقد شرايط فعلي موسيقي است.
| | | | | | | | |
|
|
تحليل |
|
|
:: اقتصادی :: |
|
|
:: فناوری اطلاعات :: |
|
|
:: روی خط جوانی :: |
|
|
:: ورزش :: |
|
|
:: فرهنگ و هنر :: |
|
|
:: حوادث :: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|