|
توصيه روز |
|
|
:: بازار کامپيوتر :: |
|
|
:: نکته آموزشی :: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
هموطن , دوشنبه 19 دي 1384 |
|
فیلم فیلمساز مانده است، اما مدیران رفتهاند... |
| | |
| بازنگري در چگونگي انتخاب فيلمهاي جشنواره نكتهاي است كه طي هفته اخير در چند رسانه بر آن تاكيد شد. | 11 روز ديگر تا آغاز بيست و چهارمين جشنواره بينالمللي فيلم فجر باقي مانده و اين در حالي است كه بسياري از فيلمهاي انتخاب شده از سوي هيات انتخاب، همچنان در مراحل فني به سر ميبرند.
بازنگري در چگونگي انتخاب فيلمهاي جشنواره نكتهاي است كه طي هفته اخير در چند رسانه بر آن تاكيد شد، به ويژه خبرگزاري ايلنا لزوم برگزاري نشستي مطبوعاتي را براي اين امر متذكر شده بود.
البته همه ساله با اعتراضهاي هميشگي، به نوع انتخاب فيلمها، برخورد ميكنيم، اما آنچه كه امسال در جشنواره فيلم فجر و باتوجه به حضور مديران جديد اين صنعت با ارزش به چشم ميخورد شايد به نوعي سنخيت غريبي با جشنواره فيلم فجر در سال 74 داشته باشد!
نزديك به 43 فيلم ايراني براي بخشهاي مختلف جشنواره انتخاب شدهاند. در بخش مسابقه ؛ فيلمبرداري "پرونده هاوانا" تازه به اتمام رسيده است و بايد پرسيد هيات انتخاب چگونه با نبود قسمتهايي از فيلم، تشخيص درست براي اينكه فيلم مذكور نسبت به ديگر آثار برتري دارد را داشته است؟ در ميان فيلمهاي انتخاب شده در همين بخش، لزوم حضور يك فيلم - مجموعه (شهر آشوب) كه قرار است در تلویزيون هم به نمايش در آيد، در جشنوارهاي بينالمللي سوالي بي جواب است!
البته نمي توان در مورد فيلمهايي چون شاهزاده ايراني (محمد نوري زاد)، قتل آنلاين (مسعود آب پرور)، شب بخير فرمانده (انسيه شاه حسيني)، چند ميگيري گريهكني؟ (شاهد احمدلو) و سفر به هيدالو( مجتبي راهي) اظهار نظر كرد، چرا كه هنوز فيلمها را نديدهايم!
در اين ميان، انتخاب فيلمي چون "باغ فردوس، پنج بعد از ظهر" (سيامك شايقي) هم جاي پرسشهاي بخش مسابقه را تكميل ميكند، چرا كه فيلم مذكور را بسياري از اهالي مطبوعات و سينما در جشن خانه سينما به تماشا نشستهاند.
عدم انتخاب فيلمهاي مواجهه (سعيد ابراهيميفر)، شاعر زباله ها (محمد احمدي)، شبانه (اميد بنكدار و كيوان علي محمدي)، آفسايد (جعفر پناهي)، خانه روشن (وحيد موسائيان) روياي خيس (پوران درخشنده) و آتش بس (تهمينه ميلاني) براي بخش مسابقه و نمايش برخي از آنها در بخش میهمان هم موجبات اعتراض اوليه بسياري از سازندگان آثار را در پس داشته است، تا جايي كه شنيده مي شود 5 فيلمساز از شركت دادن فيلمهايشان در جشنواره فيلم فجر انصراف دادهاند وتا به اينجا "پوران درخشنده" معترضترين فيلمساز اين بخش است، سكوت ديگر فيلمسازان نيز در نوع خود به معناي "سكوت سرشار از ناگفته هاست" تلقي ميشود.
شايد به دليل همين انتخابهاي شاهكار بود كه "مسعود كيميايي" و "بهمن فرمان آرا" از نمايش فيلمهايشان درجشنواره فيلم فجر منصرف شدند و ترجيح دادند حتي در شرايط بد، فيلمهايشان را به اكران عمومي در بياورند.
اما جالب توجهترين نكته انتخاب فيلمها حضور برخي آثار تلويزيوني است، "عزت الله ضرغامي" رئيس سازمان صدا و سيما اعلام ميكند كه تلويزيون ديگر وارد عرصه توليد سينما نخواهد شد، اما جشنواره فيلم فجر كه در راس آن معاونت سينمايي يعني "محمدرضا جعفري جلوه" (يكي از مديران اسبق تلويزيون) قرار دارد، حركتي خلاف گفته ضرغامي را در صدا و سيما به انجام ميرساند، با اين معنا كه جشنواره فيلم فجر ميزبان مناسبي براي نشان دادن سريالهاي تلويزيوني است!
فيلم هاي اسب (بابك محمدي) كه به سفارش شبكه اول براي نمايش تلويزيوني ساخته شده است، "ابراهيم خليل الله" (محمدرضا ورزي) "شهر آشوب" (يدالله حمدي) و "مسيح" (نادر طالب زاده) كه مجموعههايي تلويزيوني محسوب ميشوند يا "جاي او ديگر خالي نيست" (مهرداد خوشبخت) همه آثار تلويزيوني هستند كه بايد در جشنوارهاي بينالمللي به نام "فيلم فجر" به نمايش درآيند. شايد تفكر معاونت سينمايي و مديران جشنواره پايين آوردن سطح جشنواره بينالمللي فيلم فجر تا حد يك جشنواره استاني تلويزيوني است.
برخي مديران قطعاٌ نمي دانند كه نادر طالب زاده همچنان مشغول تدوين فيلم "مسيح" است و نسخهاي ديگر از همين مجموعه با نام "بشارت منجي" سال گذشته در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و با واكنش هاي جالب توجهي(!) روبهرو شد، چون حتما از فيلم ديگري به جاي آن در جشنواره سود ميجستند!...ضمن اينكه تلاش اين فيلمساز براي اينكه يك نسخه ايراني "مصائب مسيح" را آماده كند قابل تحسين است!
بايد اين نكته را يادآور شد كه جشنواره "فيلم فجر" جشنوارهاي بينالمللي و با سابقهاي بيست و چهارساله است كه مديران متفاوتي را به خود ديده است، شايد جشنواره امسال بدتر از سال 74 كه جايزه بهترين فيلم در راهروي جشنواره از فيلم "گبه"(محسن مخملباف) گرفته و به فيلم "دايره سرخ"(جمال شورجه) داده شد، نباشد. اميدواريم!
اين رقابت كه از آن به عنوان "عيد سينماي ايران" ياد ميشود را تا حد نازل يك جشنواره استاني تلويزيوني پايين نياوريم و آن را بازيچه بازيهاي سياسي و غير سياسي كه همه براي حفظ منصب و ميز مديريت است، قرار ندهيم.
سينماي ايران امروز اگر در دنيا به عنوان سالمترين و پاکترين سينما از آن ياد ميشود، به خاطر حضور فيلمسازان بزرگ ايران همچون بيضايي، كيميايي، تقوايي، مهرجويي، از نسل اول، مجيدي ملاقلي پور، مخملباف، حاتمي كيا از نسل دوم و مير كريمي، فرهادي، بهمن قبادي و عيلرضا اميني و بسياري ديگر از هنرمندان اين مرزوبوم است كه چه در برهه انقلاب افتخار آفريدند، چه در زمان سخت جنگ و چه در عرصه حاضر كه شايد امروز زمان سختتري نسبت به برهههاي قبل باشد، به دنبال حفظ شأن سينماي ايران و آن سينماي ملي بودهاند كه معاونت سينمايي هميشه دم از آن ميزند.
نبايداين نكته را هم از ياد برد كه فيلمسازان در زمانهاي مختلف مديريتي سينما فيلم خود را ساختهاند، شايد در حضور مديري فيلم نساختهاند يا حضورشان در مجامع سينمايي كم رنگ بوده، ولي در برهه بعدي حضور داشته اند و حضورشان هميشه پررنگ بوده، اين شرايط در حالي رخ داده كه مديران سينمايي هميشه در تغيير و تحولات جابهجا شدهاند يا ديگر از آنها نامي برده نشده، اما فيلم فيلمساز ماندگارتر در ذهن مخاطب باقي مانده است.
| | | | | | | | |
|
|
تحليل |
|
|
:: اقتصادی :: |
|
|
:: فناوری اطلاعات :: |
|
|
:: روی خط جوانی :: |
|
|
:: ورزش :: |
|
|
:: فرهنگ و هنر :: |
|
|
:: حوادث :: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|